חיפוש מתקדם
מועצת החלב
English | عربي
 מתכוננת לצאת לרכיבת אופניים?...קחי איתך סידן לדרך

מחקר חדש בקרב רוכבות אופניים תחרותיות מגלה - 

ארוחה עשירה בסידן לפני אימון יכולה להשפיע על מדדים הקשורים למאזן הסידן בגוף 

הידעתם שצפיפות העצם משתנה בהתאם לסוג האימון שבו עוסקים ספורטאים? 

מחקרים שבוצעו בעבר מצביעים על כך שספורטאים בוגרים, בעיקר אלו המבצעים אימוני כוח והתנגדות,
הם בעלי צפיפות 
גבוהה יותר של מינרלים בעצם מאשר ספורטאי סיבולת כמו רוכבי אופניים ושחיינים 
ואנשים שאינם ספורטאים. 

כלומר קיים קשר בין ספורט מסוג רכיבה על אופניים לשיעור גבוה של צפיפות עצם נמוכה לעומת 
ענפי ספורט אחרים

הקשר החיובי הקיים בין תזונה עשירה בסידן לבריאות העצם ידוע כבר שנים, וספורטאים לרוב דואגים 
לשלב סידן בתפריט שלהם בשגרה.

אך בבדיקות שנעשו בשנים האחרונות לספורטאים שצרכו כמות סידן מספקת מהמזון (וביצעו אימונים ארוכים) 
גילו פגיעה בבריאות העצם. 


התגלה שאותה פגיעה קשורה לאיבוד סידן בזיעה בזמן האימון ולאחריו.

מלבד סוג האימון קיימים גורמים אחרים העלולים לפגוע בצפיפות העצם בספורטאים ולהגדיל את הסיכון לשברים - 

צריכה לא מספקת של קלוריות עקב דיאטה לשם ירידה במשקל, הוצאה אנרגטית גבוהה בעקבות אימונים מרובים ומחסור באימוני כוח. 

לאן נעלם הסידן של רוכבות האופניים? 

מחקר חדש בדק האם ארוחה עשירה בסידן לפני אימון יכולה להשפיע 
על מדדים הקשורים למאזן הסידן בגוף בקרב רוכבות אופניים תחרותיות.
 
המחקר כלל 32 רוכבות אופניים תחרותיות שחולקו לשתי קבוצות. הקבוצה הראשונה קיבלה, שעתיים לפני הרכיבה, 

ארוחה עשירה בסידן המבוססת על מוצרי חלב (כ-1300 מ"ג סידן) והקבוצה השנייה קיבלה ארוחת ביקורת (כ46 מ"ג סידן) שעתיים לפני הרכיבה. 

משעברו להם שעתיים מסיום הארוחה, יצאו המשתתפות לרכיבה של 90 דקות.

דגימות דם של המשתתפות נלקחו ב-6 נקודות זמן שונות: לפני הארוחה, לפני האימון, בסיום האימון
ולאחר 40, 100 ו-190 דקות מסיום האימון. 

בדגימות הדם נבדקו רמת יוני הסידן ומדדים נוספים המאפיינים תהליכי ספיגת עצם ויצירת עצם. 
בנוסף, נלקחו מהמשתתפות דגימות זיעה 60 דקות לאחר סיום האימון כדי לבדוק את ריכוזי הסידן בזיעה. 

החוקרים בדקו את ריכוזי הסידן בדם ובזיעה במטרה לראות רמות סידן גבוהות יותר בדם ופחות בזיעה 
אצל המשתתפות שצרכו ארוחה עשירה בסידן.

הארוחה שעושה לכם סדר בסידן

בתוצאות המחקר נראה קשר בין אכילת ארוחה לפני האימון לרמות יוני סידן בדם. בכל נקודות הזמן שנבדקו, 
נמצאו בדגימות הדם רמות יוני סידן גבוהות יותר בקבוצת הניסוי שצרכה ארוחה עשירה בסידן לעומת קבוצת הביקורת. 

גם כאשר נצפתה בזמן האימון ירידה ביוני הסידן בשתי הקבוצות, עדיין יוני הסידן היו גבוהים יותר בקבוצת הניסוי. 

תוצאות המחקר מראות כי אכילת ארוחה עשירה בסידן המבוססת על מוצרי חלב, לפני אימון רכיבה מאומץ, 
מפחיתה את איבודי הסידן בזיעה.
 
הארוחה שקיבלה קבוצת הניסוי לפני האימון אשר מבוססת על מוצרי חלב מועשרים בסידן, הראתה תוצאות מעודדות -

רוכבי אופניים יכולים להשפיע על בריאות העצם על ידי  אכילת ארוחה עשירה בסידן כשעתיים לפני אימון הרכיבה.


אז מה אכלה קבוצת הניסוי שעתיים לפני האימון?

57 גרם דייסת שיבולת שועל מועשרת בסידן להכנה מהירה 

500 מ"ל חלב 

175 מ"ל יוגורט

13 גרם סוכר חום

20 גרם צימוקים





קישורים
מופעל באמצעות מגוון אפקט